Dyrygenci

Dyrygenci

Jean-Luc Tingaud – Pierwszy Gościnny Dyrygent Orkiestry Akademii Beethovenowskiej

Jean-Luc Tingaud – Pierwszy Gościnny Dyrygent Orkiestry Akademii Beethovenowskiej

Po skończonych studiach w klasie fortepianu i dyrygentury w Konwersatorium Narodowym w Paryżu Jean-Luc Tingaud został asystentem Manuela Rosenthala – ucznia Maurice’a Ravela – wywarł duży wpływ na młodego dyrygenta zaszczepiając w nim pasję do muzyki francuskiej. Po ukończeniu klas fortepianu i dyrygentury w Konserwatorium Paryskim został asystentem Manuela Rosenthala (ucznia Maurice'a Ravela). Od 2001 r. jest regularnym gościem Festiwalu w Wexford, na którym prowadził wiele przedstawień, m.in. Sapho Masseneta i Pénélope Faurégo. Współpracował z takimi instytucjami, jak Opéra National w Lionie, Théâtre d'Herblay w Paryżu, Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie, Opéra de Toulon, Palm Beach Opera na Florydzie, Narodowy Teatr w Pradze.

W 2004 r. artysta zadebiutował w Londynie w Barbican Centre, występując z English Chamber Orchestra i solistami Joshuą Bellem i Stevenem Isserlisem. Współpracował także z takimi zespołami, jak Royal Philharmonic Orchestra, orkiestry Filarmonica Arturo Toscanini w Parmie i Teatro Carlo Felice w Genewie, filharmoniczne z Warszawy i Krakowa, Orchestre National des Pays de la Loire. W ostatnim czasie Tingaud przygotował Poławiaczy pereł dla English National Opera oraz debiutował w Arena di Verona, w Teatro Real w Madrycie i na The Grange Festival. Dyskografia artysty obejmuje nagrania oper Masseneta - Sapho (Fonè) i Werther (Dynamic) - oraz Oblężenie Koryntu Rossiniego (Naxos).

Dla wytwórni Naxos rozpoczął serię z muzyką symfoniczną francuskich kompozytorów: Paula Dukasa (Uczeń czarnoksiężnika, La péri, Symfonia C-dur) i George'a Bizeta (Roma, Patrie, Jeux d'enfants i in.) z RTÉ National Symphony Orchestra w Dublinie. W maju ukazał się kolejny w tej serii album z dziełami Francisa Poulenca (Les biches, Sinfonietta i Les animaux modèles). W najbliższym czasie artysta przygotuje przedstawienia Uprowadzenia z seraju Mozarta w ramach The Grange Festival, Carmen Bizeta dla New National Theatre w Tokio, a także dokona nagrań kompozycji Césara Francka (m.in. Psyché) z Royal Scottish National Orchestra oraz opery Cyganerii Pucciniego dla Opery w Pittsburgu.

Źródło: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

Czytaj dalej

Katarzyna Tomala – Dyrygent rezydent

Katarzyna Tomala – Dyrygent rezydent
imit Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program "Dyrygent - rezydent" ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem - rezydentem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w sezonie 2014/2015 jest Katarzyna Tomala.

 

Katarzyna Tomala

Absolwentka klasy dyrygentury symfoniczno-operowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie profesora Mieczysława Gawrońskiego (2013).

W roku 2011 (Wrocław) i 2012 (Kraków) brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez maestro Tadeusza Strugałę, dwukrotnie znajdując się w gronie wyróżnionych uczestników.

W 2013 roku w drodze konkursu została zaproszona przez Baltic Youth Philharmonic do wzięcia udziału w przygotowaniach jednego z koncertów Usedom Music Festival, w charakterze asystenta Kristjana Järvi. W tym samym roku doskonaliła swoje umiejętności na kursach mistrzowskich u Jina Wanga, Jormy Panuli, Marka Herona, Gabriela Chmury oraz Rafała Delekty.  

Od 2014 roku jako asystent dyrygenta pracowała między innymi z Christianem Vasquezem, Diego Navarro, Christianem Schumannem, Erikiem Ochsnerem, Gabrielem Chmurą, Jackiem Kaspszykiem oraz Markiem Mosiem. W trakcie koncertu inaugurującego XVIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu pełniła funkcję drugiego dyrygenta, gdzie pod kierownictwem światowej sławy śpiewaka i dyrygenta Jose Cury wykonano II Symfonię „Zmartwychwstanie” Gustawa Mahlera.

Podczas 7. i 8. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie miała możliwość współpracować z czołowymi kompozytorami muzyki do seriali i filmów takimi jak Hans Zimmer, Elliot Goldenthal, Dario Marinelli, Patrick Doyle, Trevor Morris, Daniel Licht, Jeff Beal, Ramin Djawadi oraz Jolecyn Pook.

Od 2015 roku jest dyrygentem Teatru Wielkiego w Poznaniu.  W sezonie artystycznym 2015/2016 będzie pełnić funkcję dyrygenta-rezydenta Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Katarzyna Tomala jest półfinalistką konkursu Jeunesses Musicales International Conducting Competition w Bukareszcie (2013).

Dyrygowała między innymi: George Enescu Philharmonic Orchestra, Romanian Royal Camerata, Royal Welsh College of Music and Drama Chamber Ensemble w Cardiff,  Royal Northern College of Music Chamber Ensemble w Manchesterze, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej, Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Akademicką Orkiestrą Symfoniczną z Wrocławia, Akademicką Orkiestrą Kameralną z Wrocławia, Sound Factory Orchestra oraz wrocławskim chórem Misericordia.

 

Czytaj dalej